Porovnání teleobjektivů na 100mm
Porovnání teleobjektivů
leden 2013
Potřeboval jsem si vyjasnit, jakou kvalitu mají tyto objektivy:
SIGMA APO 80-400mm F4,5 - 5,6 ES OS
AF-S NIKKOR G 105mm/2,8 Micro IF-ED VR
z mé sbírky a ty jsem porovnával se setovým objektivem
NIKKOR AF-S DX 55-200/4-5,6 G-ED VR
Aby bylo srovnání spravedlivé, byly objektivy testovány při jedné ohniskové vzdálenosti - jeden z objektivů má pevnou ohniskovou vzdálenost a tak bylo jasné, že se bude testovat na ohnisku 105mm.
Záběry jsem snímal ve formátu NEF a pro převod do JPG byly pro všechny snímky použity tytéž parametry převodu.
Záběry byly realizovány ze stativu a ISO bylo zvoleno tak, aby jej nebylo nutné měnit během změny clony. Během testů byla vypnuta stabilizace snímku na objektivech. Snímky byly vytvořeny v plném rozlišení 4288x2848 bodů. Výřez byl vyjmut v rozlišení 180x180 bodů na dvou místech snímku. Uprostřed snímku - černý rámeček nad střechy domů a vpravo dole - bílý rámeček. Dodatečně jsem pak hodnotil střed snímku, ale s tím, že byl objekt fotografování podstatně blíže k objektivu.
Kliknutím na obrázek se otevře v rozlišení 1600x1063 bodů v novém okně.
Podívejme se tedy nejprve na střed snímku - střechy s anténami ve vzdálenosti cca 1000m. Může se tedy projevit vliv velké vrstvy vzduchu a nemůžeme počítat s velkým kontrastem. Nicméně, objektivy měla stejné podmínky - série snímků byly vyfoceny krátce po sobě.
Střed snímku
clona |
NIKKOR 24-120 |
NIKKOR 105 |
NIKKOR 55-200 |
SIGMA 80-400 |
2,8 | ||||
4,8 | ||||
5,6 | ||||
8 | ||||
11 | ||||
18 | ||||
25 | ||||
32/36 |
Střed všech objektivů vykazuje nejlepší kvalitu uprostřed svých clonových čísel.
NIKKOR 24-120 začíná světelnost na hodnotě 3,5, při ohniskové vzdálenosti bylo možné nastavit nejnižší clonu těsně pod 5, objektiv je téměř na konci své delší ohniskové vzdálenosti a v plně vytaženém ohnisku má světelnost 5,6. Proto chybí nejnižší světelnost.
NIKKOR 105 má velmi vysokou světelnost, která začíná u clonového čísla 2,8. Při této cloně je však obraz i ve středu plochy poměrně měkký, jakoby v mlze. Závoj zůstává v podstatě i při vyšším zaclonění. Optimální zaclonění u tohoto snímku je až kolem clonového čísla 8 až 11. Při větší cloně se opět obraz začíná nořit do plžného oparu.
NIKKOR 55-200 podává také překvapivě velmi slušný výkon a to od nejnižší clony (začíní ale až na 5,6), až do cca č.11, ale i výsledek na č.18 není špatný.
NIKKOR 24-120 naproti předchozímu objektivu podává pěkné zaostření již u své nejnižšího clonového čísla. Začíní sice až u hodnoty 5,6, ale obraz je poměrně kvalitní. Dobré výsledky se začínají ztrácet u clony č.18 a u větších clonových číslech je již obraz nekvalitní.
Objektiv SIGMA 80-400 vysloveně příjemně překvapil. Velmi kvalitní zobrazení vydrží až do clonového čísla 11 pak již dochází k degradaci obrazu.
Aby bylo možné porovnat i jiné části fotografické scény, vybral jsem ze středu pole i bližší předměty, tentokráte stěny baráků ve vzdálenosti cca 500m.
Dolní střed - menší vzdálenost
clona |
NIKKOR 24-120 |
NIKKOR 105 |
NIKKOR 55-200 |
SIGMA 80-400 |
2,8 | ||||
4,8 | ||||
5,6 | ||||
8 | ||||
11 | ||||
18 | ||||
25 | ||||
32/36 |
Zhodnocení výkonu porovnávaných objektivů vyjde v podstatě stejně, jako u vyhodnocení předchozí série.
Zajímavý snímek je u NIKKORU 105 u clony 25 - zde zřejmě došlo k malému pohybu obejktivu, snímek se zdá být "roztřesený". Velmi pekné výsledky jsou zjistitelné u SIGMY.
Zjišťoval jsem také, jak se chová objektiv v rozích obrazu, kdy dochází často k poklesu kvality zobrazení.
Pravý dolní roh
clona |
NIKKOR 24-120 |
NIKKOR 105 |
NIKKOR 55-200 |
SIGMA 80-400 |
2,8 | ||||
4,8 | ||||
5,6 | ||||
8 | ||||
11 | ||||
18 | ||||
25 | ||||
32/36 |
Opět, pokud hodnotíme kvalitu zobrazení - nejlepší snímky podává opět objektiiv SIGMA. Při nejnižší cloně (4,8) je obraz ostrý i v rozích a to je velmi příjemné zjištění. Kvalita se udrží až do clonového čísla 18.
Ostatní objektivy již nevykazují takovou ostrost a jejich výkon se SIGMĚ přibližuje jen v rozsahu clonových čísel 8-18 a u NIKKORU 105 a 55-200 a v rozsahu 5,6 až 11 u NIKKORU 24-120.
Znovu se potvrdilo, že NIKKOR105 nevykazuje až tak dobré výsledky u nejnižšího a nejvyššího clonového čísla.
Závěr
Cílem mého zkoumání bylo podezření na méně kvalitní zobrazování objektivu NIKKOR 24-120 u delších ohniskových vzdáleností. Toto podezření vzniklo při přechodu z NIKONU D70 na NIKOND300.
Snížení kvality zobrazení u vyšších ohniskových vzdáleností se nakonec potvrdilo porovnáním výsledků s jinými objektivy za stejných podmínek.
Vedlejším zjištěním bylo překvapení v kvalitě zobrazení objektivem SIGMA, jehož výsledky na 100mm při různých clonových číslech jsou viditelně nejlepší. Stejně tak tento objektiv vykazuje kvalitní zobrazování "na plnou díru" a to nejen ve středu pole, ale i v rozích.
Výborně si také vede setový objektiv NIKKOR 55-200. tento objektiv patří mezi "plasťáky" a dodává se jako základní objektiv. Zobrazení má velmi dobré a v podstatě je i lehce lepší, než podstatně dražší NIKKOR 24-120. Zde je zřejmě vidět rozdíl v době výroby, NIKKOR 24-120 byl první objektiv NIKKORU se stabilizátorem a hlavně, je konstruován na FX čipy, tedy na plnou plochu. Při nasazení na DX je využívána jen část zobrazované plochy a nároky na rozlišení jsou pak podstatně větší.
Obecně je však nutné si uvědomit, že jsou porovnávány jen velmi malé části zobrazované plochy - viz celý snímek a vyznačený výběr. Pokud bychom plný rozměr zvětšili na velikost 0,5m šířky (a takovou zvětšeninu asi běžně nikdo nedělá), bude zkoumaný vzorek mít velikost cca 18 mm. Při běžném sledování snímků na monitoru je pak velikost naprosto zanedbatelná
Kvalitní zobrazování při otevřené cloně je však, spolu se světleností objektivu velmi důležité pro správnou činnost systému automatického zaostřování. Snímač potřebuje co největší světelnost - zde mají naprostou výhodu světelné objektivy (clona 2,8) a objektivy s dobrou kresbou při otevřené cloně.
Výkony SIGMy svou kvalitou si zaslouží ještě pokračování testů - vliv změny ohniska a clony na kvalitu zobrazení. Dalším testem by mělo být přímé porovnání vlivu změny těla přístroje na kvalitu zobrazení u objektivu NIKKOR 24-120 - to je vlastně ten důvod, který mě přivedl k testování.
Oba testy jsou však již jiná kapitola a to zas někdy příště.
-vl